PPT og logoped

en gruppe personr som står i gangen

Hvordan arbeider PP-tjenesten?

Pedagogisk-psykologisk tjeneste samarbeider med skoler om å tilrettelegge undervisningstilbudet etter den enkeltes forutsetning og behov. Arbeidsmåter kan deles i tre hoveddeler:

* Utredning:  Gjennom samtale, observasjon og testing fremskaffer PPT et mest mulig fullstendig bilde av den enkeltes forutsetninger og behov. Kartleggingen foregår i barnehagen, skolen, voksenopplæringssenter eller i lokalene til PPT.

* Sakkyndig vurdering: PPT foretar en sakkyndig vurdering som basert på kartlegging anbefaler tilrettelegging av opplæringssituasjonen med utgangspunkt i den enkeltes forutsetning. PPT gir også sakkyndig tilråding i forhold til utsatt/fremskutt skolestart, spesialundervisning, fritak for opplæring og vurdering i norsk sidemål, inntak på særskilt grunnlag til den videregående skolen og fritak fra kravet om bestått allmenne fag.

* Oppfølging: PPT kan gi oppfølging i form av råd/veiledning til foreldre, ansatte i barnehager og lærere i skolen og voksenopplæringssentra. PPT kan gi støttesamtaler til den enkelte elev og vurdere eventuell viderehenvisning.

Mer informasjon fra Utdanningsetaten om PPT/ PP-tjenesten kan lese her.

Elever kan gjennom henvisning fra skolen bli vurdert av logoped. En logoped utreder og underviser elever som blir henvist på grunn av vansker med språk, språklydsvansker, taleflyt (stamming og løpsk tale), stemme, lesing og skriving eller dysfagi (svelgvansker). Logopeden samarbeider med hjem og skole i forbindelse med elever som trenger logopedisk hjelp, og med PP-rådgiver i sakkyndighetsarbeidet. Med sakkyndighetsarbeid menes blant annet kartlegging, testing og tilbakemelding til foresatte og skole.

Kontaktinformasjon til PPT ved Sofienberg skole:

Skolens PP- rådgiver er Madiha Ashraf.

Skolens logoped er Linn Lindsjørn.

Årsaker for henvisning til PPT kan være mange og sammensatte.

* Mistanke om forsinket utvikling

* Språk- og kommunikasjonsvansker