Hovedseksjon

Strategisk plan

På Sofienberg skole har vi høye ambisjoner for alle elever og jobber kontinuerlig for å forbedre oss, slik at hver elev får et godt og helhetlig tilbud. Gjennom hele skoleåret arbeider vi på mange nivåer, men i denne strategiske planen løfter vi frem det viktigste for 2024–2025.

Vi ønsker:

• Å se og anerkjenne hver elevs styrker og utfordringer, og tilpasse undervisningen etter deres individuelle behov.

• Å skape et inkluderende miljø, der alle elever føler seg sett og verdsatt, uavhengig av bakgrunn eller personlige forskjeller.

• Å støtte elevene, både faglig og emosjonelt, og sørge for at de ansatte er oppmerksomme på elevenes trivsel og utvikling.

 

Hovedmål og arbeidsmetoder

Vårt viktigste mål er å se og utvikle hver enkelt elev. Vi vil gi elevene et solid læringsgrunnlag, slik at de kan ta gode valg i fremtiden. For å lykkes med dette samarbeider lærere, rådgivere, assistenter, miljøarbeidere og skoleledelsen tett for å gi best mulig støtte til hver elev. Vi styrker miljøteamet kontinuerlig for å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø.

Elevrådsarbeid prioriteres for å sikre at elevenes stemme blir hørt i skolens utvikling. Vi samarbeider også tett med bydelen og andre instanser for å gi støtte til elevene også utenfor skolen.

Sofienberg skole legger stor vekt på tilpasset opplæring og god underveisvurdering, slik at elevene kan nå sine mål. Lærerne utvikler stadig åpne oppgaver som utfordrer elevenes nysgjerrighet og gjør dem mer selvregulerte og selvstendige i læringsprosessen. I tråd med fagfornyelsen fra 2020 videreutvikler vi temabasert og tverrfaglig undervisning, da vi ser at dette øker både relevans og motivasjon hos elevene.

For å gi elevene enda bedre oppfølging, tilbyr vi skreddersydde intensivkurs i norskfaget. Analysene av nasjonale prøver og karakterutvikling viser at denne tilnærmingen gir gode resultater.

 

Satsinger 2024–2025

Sofienberg skole deltar i flere pedagogiske satsinger for å styrke undervisningen:

• Learnlab: En digital plattform med læringsverktøy for tankekart, multimodale bøker, interaktive presentasjoner, video og podkast. Plattformen inkluderer AI-basert tilbakemelding, vurderingsverktøy og et undervisningsbibliotek tilpasset den norske læreplanen. Læreren får også tilgang til oversikter og oppsummeringer av elevens arbeid.

• PLATO: En forskningsbasert modell for kompetanseutvikling, observasjon og veiledning. Gjennom PLATO får skolene støtte til faglige diskusjoner og kollegaveiledning, basert på en anerkjent observasjonsmanual utviklet av Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).

• Motivasjon for lesing: En satsing for å styrke elevenes leselyst og forståelse.

Vi samarbeider med Universitetet i Oslo, Høyskolen i Innlandet, NMBU og andre fagmiljøer for å sikre at vårt arbeid er forskningsbasert og holder høy kvalitet.

 

En rød tråd i skolens arbeid

Den strategiske planen gir en tydelig sammenheng mellom skolens visjon, satsinger og daglige praksis.

• Elevene skal oppleve en inkluderende skolehverdag, med faglige og sosiale tilpasninger som gjør at de trives og utvikler seg.

• De ansatte skal oppleve mestring og tilhørighet, slik at vi sammen skaper en skole preget av kvalitet, engasjement og læring.

Sofienberg skole er en skole der alle blir sett, utfordret og støttet – både faglig og sosialt.